ّ

خطا!

نمایش خطا!

رمز خود را فراموش کرده اید؟

خطا!

خطا

مخفی خطا!

بستن

پژوهش های عقلی نوین شماره پنجم بهار و تابستان1397

نویسنده: گروهی از محققین
قیمت: 0 ریال

ارسطو نخستین فیلسوفی است که مبحث فرونسیس (حکمت عملی) را به صورت جدی مورد بحث قرار داده است. وی در کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس به توضیح فضایل عقلانی یعنی اپیستمه ، سوفیا ، تخنه ، نوس و فرونسیس پرداخته است. ارسطو فرونسیس را فضیلتی عقلانی و در عین حال اخلاقی می‌‌دانست که مرتبط با عمل انسانی است و انسان را به بهترین نحو ممکن راهنمایی می‌‌کند تا به عمل مناسب و شایسته‌‌ دست یابد. بنابراین فرونسیس در دیدگاه ارسطو به ‌عنوان معرفتی توصیف می‌‌شود که ارائه‌دهندۀ الگوهای شایسته و مناسب برای رفتارهای فردی و اجتماعی است و از این رو معرفت به آن برای هر فرد و جامعه‌‌ای ضرورت می‌‌یابد. بعد از ارسطو، فیلسوفان و متفکران زیادی مبحث فرونسیس را مورد ‌بحث قرار داده و هر کدام از زوایای مختلف و با توجه با مبانی فلسفی خاص خویش به بیان و تفسیر آن پرداختند. هایدگر و ملاصدرا از جمله فیلسوفانی هستند که این مبحث را مورد توجه قرار داده و از آن بحث کرده‌اند.
هایدگر در دو کتاب‌‌ سوفیست افلاطون و هستی و زمان، مبحث فرونسیس را مورد توجه جدی قرار داده است. وی در کتاب سوفیست افلاطون به تفسیر اخلاق نیکوماخوس ارسطو و به‌ویژه مبحث فرونسیس می‌‌پردازد. در واقع هایدگر در این کتاب نه به عنوان شارح بلکه به‌عنوان فیلسوف سراغ ارسطو می‌‌رود و در پرتو تفسیر ارسطو به تبیین آرا و دیدگاه‌‌های خاص خود می‌‌پردازد. علاوه بر این در کتاب هستی و زمان نیز در مباحث مربوط به مناسبات دازاین با دازاین‌‌های دیگر و نحوه‌‌‌‌های وجودی دازاین به این مبحث توجه داشته است. وی فرونسیس را نحوه‌‌ای از کشف و گشودگی دازاین یا به تعبیر دقیق‌‌تر نحوه‌‌ای از وجود دازاین می‌‌داند که سبب می‌‌شود دازاین به نحوۀ وجودی اگزیستانسیال یا اصیل دست یابد. از سوی دیگر ملاصدرا در آثار متعددی همچون الحاشیة علی الهیات الشفاء، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، المبدأ و المعاد، شرح الهدایة الاثیریة، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تفسیر القرآن الکریم و غیره از فرونسیس بحث کرده است. مبحث فرونسیس در تبیین ملاصدرا از موضوع نفس، کمال و سعادت آن مطرح شده است؛ چرا‌که ملاصدرا موضوع فرونسیس را نفس انسانی می‌‌داند. تفاوت تلقی دو فیلسوف از فرونسیس، امری طبیعی است، زیرا تفکر هایدگر در فضایی کاملاً متفاوت با فضای فکری ملاصدرا به عنوان فیلسوفی مسلمان شکل گرفته است.

کتاب های مشابه

بافتارهای خیزش علمی شیعه در سده های چهارم و پنجم قمری با تاکید به آثار شیخ مفید
بافتارهای خیزش علمی شیعه در سده های چهارم و پنجم قمری با تاکید به آثار شیخ مفید
100000 ریال
بافتارهای خیزش عل...

محمد باغستانی کوزه‌گر...
مبانی تفسیر قرآن به قرآن
مبانی تفسیر قرآن به قرآن
200000 ریال
مبانی تفسیر قرآن...

محمد بهرامی
آموزه های تولید و توزیع سه جنبه گسترده رشد اقتصادی، مبانی نظری توزیع و رقابت
آموزه های تولید و توزیع سه جنبه گسترده رشد اقتصادی، مبانی نظری توزیع و رقابت
150000 ریال
آموزه های تولید و...

سید محمد حسینی
دین در دنیای مدرن از کلیسا های جامع تا آیین های دینی
دین در دنیای مدرن از کلیسا های جامع تا آیین های دینی
160000 ریال
دین در دنیای مدرن...

استیو بروس،فیاض قرائی...
تاریخ روابط اسلام و مسیحیت
تاریخ روابط اسلام و مسیحیت
130000 ریال
تاریخ روابط اسلام...

هیو گدارد،منصور معتمدی،زهرا...
پژوهش های عقلی نوین شماره پنجم بهار و تابستان1397
پژوهش های عقلی نوین شماره پنجم بهار و تابستان1397
0 ریال
پژوهش های عقلی نو...

گروهی از محققین...
مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه در ایران و عراق
مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه در ایران و عراق
44000 ریال
مکتب های عرفانی ح...

غلامرضا جلالی
آفرینش های هنری در نهج البلاغه
آفرینش های هنری در نهج البلاغه
44000 ریال
آفرینش های هنری د...

سید حسین سیدی

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را ثبت کنید.

برای ارسال دیدگاه وارد/عضو شوید.